Wednesday, June 16, 2010

Muhasabah: Pilihan Yang Kita Ada

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

Assalamualaikum WBT

Salam setenang waktu Dhuha-NYA buat semua mujahid dan mujahidah Islam sekalian.

Apa khabar iman, hati dan jasadiah kita pada hari ini???

Marilah sama-sama kita duduk sebentar, beriman sesaat-bagi mengecas kembali iman kita atau membetulkan semula niat kita yang mungkin tersasar daripada matlamat sebenar kehidupan kita-iaitu untuk menburu redha Allah.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian,

Kita dah jauh ditinggalkan oleh generasi Rasulullah, sahabat dan tabiin...dan pada hari ini kita melihat Islam ditekan dan ditindas di mana-mana terutamanya di negara-negara yang diduduki oleh mejoriti orang Islam ( Palestin, Afghanistan,Iraq dll ).

Kenapa ini berlaku?

Adakah kita ingin berlepas tangan dengan mengatakan..."dah memang dunia akhir zaman, Islam kena tindas, sampai masa nanti Islam akan menang juga, kita tunggu saja saat turunnya Nabi Isa dan dibantu oleh Iman Mahdi, mereka orang yang soleh, kita ni siapalah..."

sahabat yang disayangi Allah sekalian,

Apa pilihan yang kita ada?


ingatlah satu pesanan daripada seorang ulama',...

"Tegakkanlah Islam dalam dirimu, nescaya akan tertegaklah Islam dalam negaramu"

"Tarbiyah Bukanlah Segala-galanya, Tetapi Segala-galanya Bermula Dengan Tarbiyah"

Jadi sahabat sekalian, pilihan yang kita ada ialah, kita kena bergerak melakukan perubahan bermula dengan diri kita, seterusnya mereka yang berada disekeliling kita dan bilakah lagi perubahan itu perlu dilakukan???...NOW!

Kita sudah tidak ada masa untuk menunding jari kepada pihak-pihak lain, tapi kitalah dulu yang perlu bangkit memulakan arus perubahan ini dan membumikannya..insyaAllah.

"Bukan kita yang memulakan perjuangan ini tapi yang memulakannya adalah para nabi dan rasul. Kita, aku, engkau dan pejuang adalah merupakan mata rantai yang berkait daripada para rasul. Sekarang aku gugur maka terlucutlah satu rantai" - Syed Qutub -

Jom, sama-sama muhasabah iman kita!

Moga bermanfaat dan Allah REDHA.

~mujahidahmuslihah@yahoo.com~

0 comments: