Tuesday, July 20, 2010

Saidina Abu Bakar As-Siddiq

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum...
Alhamdulillah,setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada-NYA kerana diri ini masih lagi di kurniakan pelbagai nikmat meskipun terlalu banyak dosa yang dilakukan.Salam ukhuwwah Fillah buat semua sahabat yang sentiasa dirahmati Allah SWT. Apa khabar iman, hati dan kesihatan jasadiah/badan pada hari ini? Moga ianya sentiasa dalam keadaan baik dan barakah Allah SWT. Marilah sama-sama kita panjatkan rasa syukur kepada Allah SWT di atas segala nikmat yang tidak pernah putus DIA berikan kepada kita semua...hamba-hamba-NYA. Walau terkadang kita khilaf/tersilap langkah dalam hidup ini, tetapi DIA tidak jemu-jemu memberi peluang kepada kita semua untuk memperbaiki diri, bertaubat kepadaNYA dan berusaha menambah ilmu dan amal demi meraih redha-NYA semata. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga baginda dan para sahabat r.a. Merekalah sumber inspirasi kita dan jalan Qudwah Hasanah kita, insyaAllah, marilah sama-sama kita berazam untuk menjejaki jejak langkah mereka kerana mereka adalah Generasi Al-Quran Yang Unik.


Maaf di pinta kerana lama x update blog.Allah izin ada perkara yang perlu diutamakan. Andainya IPT lain baru ingin menghadiri kelas, KUIS pula sudah berada di minggu yang ke-11.Segala asgment perlu dihantar dan ada pensyarah yang ingin segera buat midterm bagi memudahkan proses memberi markah untuk carrymark. Mohon dan hajat sangat-sangat doa dari sahabat sekalian agar kita saling mendoakan  kecemerlangan kita untuk ISLAM...Apapun yang kita lakukan,letakkanlah pandangan Allah sebgai pandangan yang UTAMA..

Insya Allah kali ini saya tidak berhajat ingin copy dari mana-mana artikal namun, saya ingin berkongsi kisah sahabat kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Hati ini berasa sayu sekali membaca sirah sahabat yang dikenali ramai...ABU BAKAR AS-SIDDIQ. 

SIAPAKAH ABU BAKAR AS-SIIDIQ???

Bila ditelusuri sejarahnya, hati ini sayu dan pilu mengenangkan betapa kasihnya beliau terhadap sahabatnya tercinta iaitu Rasullullah S.A.W.Beliau mengakui segala apa yang dituturkan oleh Rasulullah S.A.W sehinggalah mendapat gelaran As-Siddiq iaitu membenarkan. Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud : " Orang yang sanggup berkorban dengan harta dan dirinya kerana aku adalah Abu BAkar. Sekiranya aku mahu mengambil seorang kekasih, aku akan mengambil Abu Bakar sebagai kekasihku, Tetapi beliau saudaraku dalam Islam. Sesungguhnya di masjid ini terdapat jendela diantara dua buah rumah untuk Abu Bakar."      (HADIS ABU SAID R.A )

Nama sebenar beliau adalah Abdul Kaabah namun digelar Abu Bakar kerana membawa maksud unta muda. Abu Bakar juga mempunya hubungan kekeluargaan dengan Nabi Muhammad. Mereka bersahabat semenjak kecil lagi dan Allah turut memelihara beliau dari menyembah berhala dan meminum arak. Abu Bakar menamatkan zaman bujangnya sebelum memeluk Islam dengan memilih Qatilah Binti Saad. Beliau jugalah yang memberi cadangan kepada Saidatina Khadijah binti Khuwalid supaya memilih Nabi Muhammad sebagai suami.

REAKSI KEDATANGAN ISLAM

Pada suatu hari, sekembalinya Abu Bakar dari berniaga ke kota Mekah kelihatan orang ramai berkumpul di hadapan kaabah. Abu Lahab telah memberitahu bahawa sahabat baiknya iaitu Nabi Muhammad telah mengaku pesuruh Allah dan meminta beliau untuk memujuk Baginda supaya kembali ke agama nenek moyang mereka. Abu Bakar segera berjumpa dengan Nabi untuk bertanya perkara yang sebenarnya. Selepas Nabi menjelaskan bahawa baginda telah menerima wahyu yang pertama di Gua Hirak, Abu Bakar terus mengucapkan kalimah syahadah.
Terlalu banyak duri dan ranjau yang dilalui oleh Abu Bakar bersama Rasulullah. Sepanjang beliau menjadi khalifah yang pertama, beliau telah menghapuskan golongan yang murtad, golongan nabi palsu, berusaha mengumpulkan al-Quran dan banyak lagi sumbangan beliau.

BUKTI KASIH

Kasih Abu Bakar pada Rasulullah tidak dapat ditandingi. Hal ini kerana beliau lebih mementingkan baginda berbanding diri sendiri. Selain kisah kaki beliau dipatuk di Gua Thur kerana melindungi Rasulullah,ada lagi cerita lain yang mungkin ada yang belum pernah tahu.Pernah satu ketika Rasulullah diserang oleh beberapa orang yahudi namun, beliau segera melindungi baginda dari dipukul sehingga pengsan. Apabila tersedar dari pengsan, beliau terus bertanyakan keadaan Rasulullah tanpa merasakan kesakitan yang dialaminya. Akhirnya beliau terpaksa dipapah ke rumah Rasulullah kerana beliau tidak akan makan atau minum selagi tidak memastikan Rasulullah selamat. Ya ALLAH! Betapa kasihnya beliau terhadap sahabat karibnya. Terlalu banyak pengorbanan beliau lakukan sepanjang berdakwah demi menyebarkan Islam..
Ketika Rasulullah sakit, beliaulah orang pertama yang merasa sedih. Dan disaat Rasulullah berjemaah bersama para sahabat untuk kali terakhir, beliaulah yang baginda lantik menjadi iman. Seusai solat, Rasulullah berkata " Allah sudah menawarkan kepada seorang hamba-NYA bagi memilih hidup bahagia di sisi-NYA "
Abu Bakar yang mendengar ucapan baginda ketika itu terus menangis teresak-esak hingga air mata membasahi janggutnya. Orang ramai yang tidak memahami  berasa hairan dan tertanya-tanya sebab Abu Bakar menangis. Namun  beliau hanya memendam didalam hati bahawa Rasulullah sudah memberi isyarat tugasnya menyampaikan risalah Allah sudah selesai dan baginda akan dijemput mengadap Rabbul Jalil.


ABU BAKAR SUDAH, KITA PULA???
Terlalu banyak pengorbanan Abu Bakar demi menyebarkan Islam. Rasulullah pernah berkata " Sekiranya ditimbang keimanan Abu Bakar dengan keimanan seluruh umat manusia, maka lebih berat keimana Abu Bakar. "  MasyaAllah....terlalu hebat seorang insan yang bernama Abu Bakar. Terasa kelu lidah untuk berbicara mengenai iman, terasa kaku tubuh untuk beribadat, terasa kerdil diri ini namun...semua itu perlu diketepikan. Kita perlu terus memproses hati sebagaimana Abu Bakar memproses hatinya sehingga tiada sekelumit perasaan negatif.
Itulah Abu Bakar, sahabat yang dijamin masuk syurga. Kita pula bagaimana??? Ayuhlah mujahidah kebanggaan agama,marilah kita bersama membaiki diri. " ASLEH NAFSAKA WADU' KHAIRAKA " BAIKILAH DIRI DAN AJAKLAH ORANG LAIN BERSAMA "

Semoga mendapat manfaat bersama...
Wallahua'lam...



0 comments: