Tuesday, June 22, 2010

perkongsian : HARAPAN DEMI HARAPAN

Salam perjuangan dan mujahadah buat semua. Semoga REDHA ALLAH sentiasa mengiringi kita semua, iAllah.  Hajat doa bersama.  Disini ada sedikit perkongsian dari seorang murabbi,moga kita mendapat manfaat bersama...

 http://my.opera.com/azmanuhaa/blog/

Asalamu'alikum Pada Semua yang sentiasa meletak HARAPAN HANYA PADA ALLAH..Alhamdulillah! Kita masih diberi ruang dan kekuatan oleh Allah yang maha Esa lagi Sang Penguasa yang mencipta dan Mengurus segalanya.

Pastinya kita bersyukur dan bertungkus-lumus untuk menjaga Iman dan Islam yang telah dianugerahkan, bukan suatu perkara yang mudah, namun dengan apa kita lalui iaitu semalam telah berlalu, hari ini sedang kita lalui dan mungkin esok datang lagi... Lalu kita sentiasa Muhassabah dan Muraqabah.

Sebenarnya Formula Kehidupan telah ada ditangan kita... Apa yang masih kurang pada Pakej yang telah telah di tinggalkan oleh Rasul s.a.w?

Ayuh kita benar-benar hayati dan amali Al-Quran dan Sunnah, kerana selagi kita berpegang keduanya pastinya Insan berIman tidak akan hilang harapan malah penuh yakin dan berwaspada dalam menghrungi hidup ini.

Firman Allah:
2. Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
( 65. Ath Thalaaq: 2-3)

Siapalah kita untuk mempersoalkan apa yang telah di Takdirkan keatas diri kita , apa yang lebih penting adalah selayaknya sentiasa ta'at dan bersyukur pada apa yang telah kita miliki sedangkan kita tidak pernah meminta-minta dulu... semuanya telah disediakan! Alhamdulillah!

Firman Allah:
7. Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."
(14. Ibrahim)

Nikmat Allah akan melimpah ruah keatas Insan yang sentiasa sedar dan faham bahawa kita hanyalah hamba kepada Allah sebagai Rob dan Ilah, Pada NYA milik segala kekuasaan dan kekayaan... Mohonlah

60. Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina."
(40. Al Mu'min:60)

Wahai Saudara ku yang dikasihi... Sebenarnya Allah amat pengasih dan Amat Penyayang Pada HambaNYA yang mahu mendekati dan sentiasa memohon keampunanNYA.. Mohonlah dan Letaklah PENGHARAPAN HANYA PADA ALLAH.

Esok yang datang pasti membahagiakan kita di Dunia dan Akhirat... InsyaALLAH..

0 comments: