Monday, June 28, 2010

Muhasabah: TUGAS KITA, BERUBUDIYAH KEPADA-NYA


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang.

Assalamualaikum WBT

Para hati yang sentiasa kembali kepadaNYA...

Marilah sama-sama kita sentiasa refresh niat kita dalam mencari Redha Allah SWT.

Kehidupan di dunia tidak lain hanyalah kesukaan dan kesenangan yang menipu daya. Kecuali bagi mereka yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.

"Dihiaskan dan dijadikan indah kepada manusia; kesukaan kepada benda-benda yang didingini nafsu iaitu perempuan-perempuan dan anak-anak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah) pada sisi Allah SWT adanya tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)"  surah Ali-Imran: 14

Para hati yang sentiasa merintih kepada-NYA...

Oleh sebab itu kita kena sentiasa jelas dan sedar apa tujuan hidup kita di muka bumi Allah SWT ini. Tugas kita hanyalah untuk BERUBUDIYYAH kepada-NYA sahaja.

"Dan (ingatlah), Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKU "  surah al-Dhazariyat: 56

Jadi dalam hidup ini satu perkara asas dalam setiap perkara ialah : "We Need Allah"

" (Oleh kerana Allah SWT menguasai segala-galanya, maka) wahai ummat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat kepada Allah SWT ( dalam segala perkara ) sedang Allah, Dialah sahaja Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji "  surah Fathir: 15

Jadi hati-hati yang berhajat untuk memperbaiki diri dan menuju redha-NYA...

Titik mula untuk kita menuju Allah SWT adalah kita hendaklah sentiasa menyedari dan menginsafi bahawa kita adalah hamba-NYA. Seorang hamba memerlukan kepada TuanNya tetapi Tuan tidak memerlukan hamba. 

Lantas di sini kita menyedari, jika kita tidak ambil Islam, Allah SWT takkan rugi sama sekali tetapi kita yang rugi. Jika kita tidak merebut cinta dan redha Allah SWT, Allah takkan rugi kerana Allah tidak berhajatkan belas kasihan atau rintihan daripada hambaNYA tetapi kita yang berhajatkan semua itu.

Hari ini kita dapat lihat berapa ramai hamba yang melupakan Tuan-NYA, berapa ramai hamba yang diulit oleh kesenangan Tuan-NYA...tetapi Tuan-NYA ini amat berbeza sekali. Bukan seperti tuan kepada Bilal b. Rabah RA yang menyeksa Bilal RA bila mendapat tahu yang Bilal RA telah menyembah agama Islam, bahkan Tuan-NYA yang ada pada hari sangat al-Sobur-Maha Penyabar, terus memberi peluang kepada hamba-NYA untuk kembali kepada Tuan-NYA yang sebenar. Dialah Allah Rabbul 'Alamiin.

Allah SWT tidak jemu memberi peluang kepada hamba-NYA untuk mendapat kasih, rahmat dan redha-NYA.

Persoalannya di sini, kenapa kita semua hamba Allah, memerlukan Allah dalam kehidupan kita?

Jawapannya, Allah SWT adalah cahaya dalam kehidupan kita. Gelap dunia tanpa cahaya, gelap hidup ini tanpa Hidayah dan Petunjuk Allah SWT = Jadi kita perlukan Allah SWT untuk bagi Petunjuk kepada kita.

"Tunjukilah Kami jalan yang lurus "  surah al-Fatihah: 6

Wahai hati yang ingin kembali kepada Allah SWT...

Jika kita Cinta Allah SWT dengan sebenar-benar CINTA, Allah SWT akan kurniakan kepada kita pembantu-pembantu atau sahabat-sahabat yang membantu meningkatkan keimanan kita kerana kita mencintai Allah SWT, yakinlah sahabatku bahawa pertolongan Allah SWT itu amat dekat.

Akhirnya, jika dilihat kepada diri seorang hamba tiada yang sempurna kecuali para Nabi dan Rasul. Setiap kita ada kelemahan tetapi yang membezakan orang beriman ialah kita ada kehendak dan kesedaran untuk berubah. Kita bukan golongan yang merintih dan mengeluh pada masalah tetapi kita adalah generasi yang ingin melakukan perubahan, generasi yang ingin membumikan Akhlaq Islamiah Maknawiyyah di atas muka bumi Allah SWT ini, insyaAllah.

Jadi, di mana ingin kita mulakan???
  1. Berubahlah diri sendiri dahulu
  2. Bila patut berubah"...NOW
  3. Kemudian ubahlah persekitaranmu
Seorang hamba yang Rabbani = Lurus hatinya - Lurus lisannya - Luruslah hidupnya.

"Sedikit yang bermanfaat lebih baik daripada banyak yang melalaikan"

Moga Allah Redha.
mujahidahmuslihah

0 comments: