Wednesday, June 23, 2010

Baginda Rasulullah SAW, Cintaku kepadanya...


Pertamanya dan buat selamanya, dengan penuh rasa keinsafan dan kesedaran  ingin bangkit melakukan perubahan diri ke arah yang Allah SWT redhai, tanpa rasa jemu dan lesu, kesyukuran kita panjatkan kepadaNYA yang mendasar di hati lantas kita berazam dan bersungguh untuk membumikannya dalam kehidupan kita...semata - mata mengharapkan redhaNYA. Ayuh sahabat sekalian, para mujahid dan mujahidah agama, terus melangkah dengan himmah / cita-cita yang membara dan iradat / keinginan yang tinggi untuk mendaulat dan menyokong syariat-NYA...insyaAllah.

Pada saat ini,kita terlalu sibuk hinggakan lupa atau tidak sempat untuk "cas iman" kita walau sebentar.IAllah kali ini dibawakan kisah sirah junjungan besar iaitu Nabi Muhammad s.a.w.Semoga ianya dapat memberi manfaat bersama.Satu perkara yang benar-benar meninggal kesan yang mendalam kepada jiwa saya adalah pengorbanan Baginda Rasulullah SAW dalam perjuangan dan menegakan deen Islam. Ternyata jiwa dan hati baginda begitu mulia, dan tiada gambaran yang boleh diberikan melalui kata-kata tentang hakikat ini.Saya kongsikan kisah Baginda Rasulullah SAW yang saya petik daripada Blog salah seorang Murabbi saya untuk sama-sama kita hayati dan mendalami sirah pengorbanan dan perjuangan seorang insan yang seharusnya menjadi insan yang kita cinta segenap jiwa dan hati kita.



Pengorbanan Baginda diluar batas kemanusiaan. Pernah Baginda berjalan-jalan ditengah padang pasir ketika tengahari yang panas yang kebiasaannya masyarakat Arab akan berehat di rumah. Apabila Baginda bertemu dengan dua orang sahabat maka ditanya kepada Baginda, kenapa Baginda SAW di situ, maka jawabnya “Aku lapar, sudah beberapa hari aku tidak makan”.

Bukankah Saidatina Khadijah isterinya adalah seorang janda yang cukup kaya dan Rasulullah SAW sendiri merupakan seorang peniaga yang Berjaya dan disenangi?
Kemanakah perginya harta kekayaan Baginda?
Kenapa Baginda harus lapar?

Bahkan setelah dijamu makan oleh sahabat tadi, Baginda minta pula sedikit makanan untuk anaknya Fatimah RA, kata baginda “Sudah beberapa hari makanan tidak masuk ke dalam perutnya”. Kemanakah seluruh kekayaan Baginda dibelanjakan hingga Baginda dan anak kesayangannya itu terpaksa melalui hari-hari yang panas dalam kelaparan?

Bukankah semuanya dikorbankan untuk kita?

Untuk keimanan sampai ke hati-hati kita,

untuk kita mengenal Allah sebagai Ilah dan Rabb

dan untuk kita selamat dari azab neraka Allah SWT.

Kenapa baginda harus berkorban hingga begitu sekali? Begitulah mendalamnya cinta Baginda kepada kita ummatnya. Tak terbayangkah kita ketika Baginda berdepan dengan sakitnya sakaratul maut? Nama siapakah yang disebut-sebut Baginda? Bukankah Baginda menyebut … ummati! ummati! ummati!. Sekiranya kita benar-benar cintakan Baginda tentunya kita akan terdengar panggilannya itu setiapkali kita membaca kisah saat-saat kematinnya. Ya, kita tidak dapat dengar dengan telinga kita tetapi kita akan dengarkannya dengan jiwa dan nurani kita. Panggilan yang penuh kasih dan pengharapan agar kita nanti akan bersamanya di Akhirat nanti.


Cuba kita bayangkan hijrah Baginda ke Madinah. Perjalanan yang hampir 500 KM. Menempuh padang pasir yang kontang dengan batuannya yang tajam sedangkan musuh boleh muncul pada bila-bila masa sahaja.


Cuba kita bayang peristiwa di Ta'if. Setelah begitu hebat dakwahnya ditentang di Mekah, Baginda berangkat ke Ta'if dengan seribu harapan. Tidak ada unta yang menjadi tunggangan Baginda melainkan Keimanannya pada Allah SWT, Tidak ada tongkat melainkan Roja'nya pada Allah dan tidak ada bekalan selain Taqwanya pada Allah SWT. bagaimana pula layanan penduduk Ta'if yang merupakan tetangga Halimaton Sa'diah, ibu susuan Baginda? Apa yang mereka lemparkan pada tubuh Baginda?. saidina Zaid menjadikan dirinya sebagai benteng lalu hampir-hampir kepalanya pecah. Darah-darah baginda SAW mengalir dari betis-betisnya lalu membasahi bumi Ta'if. Adakah Baginda doakan kebinasaan kepada mereka yang begitu membencinya? lalu apa yang Baginda doakan?

"Wahai Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya-upayaku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan yang Maha Rahim kepada siapa Engkau menyerahkanku? Kepada musuh yang akan menerkamkan aku ataukah kepada keluarga yang engkau berikan kepadanya uruskanku, tidak ada keberatan bagiku asal aku tetap dalam keridhaanMu. Pengetahuan Mu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya mukaMu yang mulia yang menyinari segala langit dan menerangi segala yang gelap dan atasnyalah teratur segala urusan dunia dan akirat, dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahanMu atau dari Engkau turun atasku azabMu, kepada Engkaulah aku adukan permasalahanku sehingga Engkau ridha."

MasyaAllah...


Sedikit yang bermanfaat itu lebih baik dari banyak yang melalaikan...wallahualam...

0 comments: