Thursday, May 27, 2010

Perkongsian ; Ukhuwwah Fillah ; Dari mana datangnya ITHAR

Salam sesejuk Telaga Kauthar buatmu, mujahidah kebanggaan agama. Satu perkongsian daripada seorang Murobbi yang ana kagumi walaupun tidak pernah bersua lagi dengannya tapi sentiasa mendengar bicara muhasabah darinya melalui sahabat-sahabat yang biasa hadir ke program motivasi kendaliannya. InsyaAllah satu perkongsian yang amat membina kefahaman tentang ukhuwwah Islamiah, hak yang paling tinggi ; ITHAR... jom sama-sama kita ambil manfaatnya dan berazam ingin membumikannya..ianyaAllah.

 
by ; http://my.opera.com

Memelihara ukhuwah lebih sukar dari membinanya. Setiap ukhuwah yang dibina atas dasar iman akan sentiasa diuji. Syaithan akan sentiasa mencari pintu-pintu yang boleh merosakkan ukhuwah yang terbina.

Buruk sangka, sukar memaafkan, dendam, dengki dan sebagainya adalah gejala-gejala kerosakan ukhuwah yang begitu mudah berlaku apabila noktah bidayah atau starting point bagi ukhuwah itu tidak benar-benar dibina diatas dasar iman yang betul dan mendalam.

"Kemanisan ukhuwah itu adalah dengan memberi bukan dengan menerima". Itulah ungkapan yang sering saya gunakan apabila ditanya tentang ukhuwah. "Ukhuwah adalah natijah dari keimanan yang benar dan hidup" Itulah ungkapan kedua yang sering saya gandingkan dengan ungkapan yang pertama tadi. Bagi seseorang yang benar-benar beriman dan meyakini janji-janji Allah (Ganjaran untuk yang memaafkan tanpa diminta, berbaik sangka dan mendahului sahabatnya melebihi diri sendiri [Itsar]dan sebagainya) akan sentiasa mencari ruang dan peluang untuk meraih janji-janji itu. Hatinya sentiasa sibuk mencari alasan untuk memaafkan saudaranya, sibuk berbaik sangka dan mencari peluang untuk mengutamakan sahabatnya melebihi dirinya sendiri.

Apa yang diharapkannya? Syurga dan keredhaan Allah SWT. Ia tidak mengharapkan ucapan terima kasih apatah lagi balasan. Keyakinan dan keimanannya menjadikan jiwanya dirasuk ukhuwah dan kebaikan hingga hilang sifat ananiyyah (pentingkan diri sendiri). Ia menjadi pemburu syurga sehingga menjadikan Itsar sebagai tunggangannya. Hatinya tertambat di Akhirat sedangkan jiwanya telah terpikat dan tergila-gilakan keredhaan Allah. Setiap kebaikannya ditaburi bunga-bunga ikhlas dan cinta. setiap kecaman dan fitnah yang lemparkan padanya ditadah dengan dulang pasrah dan redha.

Ketika ia hulurkan hadiah untuk mengubati luka-luka persahabatan lalu hadiah itu diterima tanpa terima kasih atau dilempar dengan kebencian ... hatinya pasrah penuh keimanan hinggakan semua itu tidak menggugat dan mencalarkan pengharapannya pada Allah SWT.

Keteguhan Iman inilah yang menjadikan jiwanya gagah mendaki puncak ukhuwah hingga memperolehi buah-buah Itsar. Lalu dengan buah-buah itsar inilah ia membalas setiap lemparan kebencian dan dengki yang diterimanya hingga meruntuhkan tembok-tembok keegoan yang menghalang untuk tumbuhnya cinta dan persahabatan kerana Allah.

Itsar ini akan mampu melembutkan hati-hati yang keras, juga menjinakkan jiwa-jiwa yang liar serta memadamkan api-api permusuhan dan dendam lalu dengan izin Allah SWT hati-hati manusia menjadi bersatu diatas Cinta dan Iman.

Tidak perlu lagi kita meliarkan pandangan kesekeliling kita untuk mencari ukhuwah, tundukkanlah jiwa kita dan pandanglah sedalam-dalamnya kelubuk hati kita...adakah kita menemui ukhuwah? Di situlah tempat ia bersemayam. Bukan pada senyuman teman atau kekasaran kawan juga bukan pada penghargaan dan kebencian sahabat taulan.

0 comments: